Bedrijfscultuur en Naikan

 幸福ニュース 188企業と内観© Shinko Ohyama

Mr. Ikuno, bedrijfsleider van Toyota Oita vestiging

Sinds ik bedrijfsleider werd ben ik altijd blijven zoeken om een antwoord te vinden op de vraag of er geen methode bestond die de denkwijze van mensen eens helemaal kon vernieuwen. 
Een kennis vertelde mij over Naikan, en omdat zien en ervaren beter is dan horen praten over, schreef ik om te beginnen mezelf in.  Na die ervaring met Naikan besliste ik in april 1991 om Naikan in te voeren in ons bedrijf, en ik liet mijn medewerkers allemaal Naikan doen, te beginnen van bovenaan in de hierarchie.

Toen ik na mijn week Naikan op de werkvloer teruggekeerd was hadden mijn medewerkers gereageerd met: "Baas, wow, uw aangezicht is helemaal veranderd (ten goede)". 

Naikan had op mij volgende effecten gehad:  Ik was opgewekt en actief.  Ik kon meer verdragen en had meer ruimte in mijn hart, en ik kon veel beter dan vroeger met een open geest luisteren naar wat mensen mij te vertellen hadden.  Ik kon handelen met een natuurlijkheid die uit mezelf kwam.  Ik communiceerde veel beter met de mensen en mensen wisten beter wat ze aan mij hadden.  Mensen hadden me graag.

Een bedrijf, dat zijn mensen.  Een bedrijf is een plaats waar mensen gevormd en gekneed worden, en ik denk dat de bedrijfsleider een verantwoordelijkheid draagt met betrekking tot de vorming van zijn medewerkers.   Men spreekt dikwijls over klantentevredenheid.  In ons bedrijf is alles gebaseerd op de ervaring van Naikan, en ik denk dat wij er daarom in geslaagd zijn om die klantentevredenheid tot een hoog niveau te tillen.   Wij stellen verheugd vast dat ons bedrijf zich in de Oita prefectuur op gebied van populariteit en dynamiek bij de hoogst gerangschikte bedrijven mag rekenen.

IMG_8096DRU.jpg

"Als de baas verandert veranderen ook de medewerkers. 
Als de medewerkers veranderen verandert het bedrijf. 
Als bedrijven veranderen verandert ook de maatschappij."