Oefening

Oefening                       (wenst u verder te lezen zonder eerst deze oefening te doen? Klik dan hier)

Dit is een oefening in terugdenken aan vroeger, als “smaakmaker” voor Naikan.
    Zoek een rustig en stil plekje, en een ongestoord half uurtje.
          Laat rustig de herinneringen opkomen.
              Herinner je zo concreet mogelijk de beelden, de kleuren, de sfeer.

Probeer je het huis te herinneren waar je woonde in de periode tot aan de lagere school. 
Stel je voor dat je de opdracht hebt om met een videocamera een documentaire te filmen. 

- Stel je voor dat je de voorgevel van het huis filmt.IMG_3438DRU_2.jpg
- Stel je voor dat je binnen in het huis staat, en je filmt van binnenuit hoe de voordeur opengaat.
  Stel je voor hoe je met de camera van binnen naar buiten beweegt, en hoe je de weg voor het huis filmt.

Als je uit de voordeur naar buiten ging, hoe zag de weg er uit die je dan voor je zag? Een zandweg? Aardeweg? Asfalt? Beton?

- Film nu met je camera het huis van de buren in het eerste huis rechts als je uit de voordeur naar buiten gestapt bent.
- Film nu het huis van de buren links. Wie waren die linkerburen?

 

- Film met je camera de winkels in de buurt. Produceer beelden van de gevel en van de binnenkant van de winkels. Als die er waren dan film je de bakker, de groentenwinkel, de viswinkel, beenhouwer, supermarkt,...

- Produceer beelden van de plaatsen waar je speelde: een pleintje, een park, een veld, een weide, een rivier, beek,...?
large_IMG_7641DRU.jpg

 

- Toon nu met je camera hoe het was als je vanop de straat het huis binnenging. Was er een postbus rechts of links aan de voordeur, of in de voordeur? Wandel met je videocamera filmend van de voordeur naar de keuken. 

- Maak beelden van de kamer waar je ‘s nachts sliep.
- Toon met je camera wat je kon zien als je in je bed lag. 
Een wandklok, of een wekker, een radio? Een spiegel? Wat kon je zien?

- Was je alleen in die kamer of deelde je de kamer met nog iemand, een broertje of zusje? Aan welke kant sliep die kamergenoot?

- Probeer een beeld te creëren van je moeder, of als moeder er niet was, een andere persoon die je verzorgde zoals je moeder dat zou gedaan hebben.
- Film haar met je camera terwijl ze ontbijt voor je klaar zet. Hoe zag dat er uit? Was er brood? Muesli? Koffie? Confituur? Smeerkaas? Chocoladepasta? Breng dat in beeld.
Kan je op video zetten wat jij graag at, en wat je niet graag at?
Hoeveel boterhammen at je? Herinner je je de geur van koffie, thee, chocolademelk,...?

- Kan je beelden voortbrengen van de persoon die je bediende aan tafel, bij een warme maaltijd? 
- Maak beelden van moeder of iemand anders die je vlees in stukjes sneed, voor jou de graten uit de vis haalde. En beelden die tonen hoe iemand je in kleine hapjes te eten gaf?
Produceer beelden die tonen hoe iemand alles klaar zette voor een badje of de douche? Hielp moeder je bij het wassen, heeft iemand jouw haar met shampoo gewassen?

- Denk nu aan de tijd rond het begin van het eerste leerjaar op de lagere school.large_IMG_7964DRU_0.jpg
Stel je voor dat je een videoreportage van die periode maakt.
Je rapporteert over de handelingen die de mensen in je omgeving toen gesteld hebben, het zijn dus bewegende beelden.

Kan je bijvoorbeeld beelden oproepen die tonen hoe jouw moeder of een andere persoon er voor zorgde dat je een boekentas had voor de eerste schooldag? Hoe iemand bijvoorbeeld je naam geschreven heeft op je pennenzak, je schriftjes ...?

- Probeer te denken aan de morgen van een typische schooldag, bij het opstaan. 
Produceer beelden van wat er allemaal gebeurde tussen je ontwaken en je vertrek naar de school. Wat werd er allemaal voor jou gedaan, en door wie? Zijn er beelden beschikbaar die tonen door wie je gewekt werd? Zie je hoe je geholpen werd bij het aankleden? Beelden van de persoon die het ontbijt klaarmaakte en je daarbij hielp? Toilet? Schoenen dichtbinden? Inhoud van boekentas checken? Kusje?

- Herinner je en breng in beeld wat er gebeurde tussen je thuiskomst na schooltijd tot aan het slapengaan.
Wat werd er voor jou gedaan en door wie? Kan je beelden voortbrengen van het moment dat je gaat slapen? Welke activiteiten van je moeder kan je in dit verband in beeld brengen?


Denk terug aan speciale dagen op school en thuis. 
Stel je voor dat je videobeelden maakt van het schoolfeest, de schoolreis, een bezoekdag, zomerverlof, Sinterklaas, Kerstmis, je verjaardag, nieuwjaar,...


- Wat heb jij voor je moeder en/of die andere persoon of personen teruggedaan in de periode tussen je geboorte en het einde van de lagere school?

Welke beelden kan je maken? Heb je voor moeder boodschappen gedaan? Geholpen bij de afwas? Bij het poetsen? Sneeuw geruimd? Speelgoed opruimen? Iets gegeven voor haar verjaardag? Bloemen voor haar geplukt? Iets voor moederdag gedaan of gegeven? Heb je iets voor haar kunnen doen toen zij ziek was?

- Probeer je te herinneren wat je tussen je geboorte en het einde van de lagere school gedaan hebt waardoor het leven van moeder moeilijker gemaakt werd, of waardoor je haar last berokkend hebt.IMG_3076DRU.jpg

 

- Kan je bijvoorbeeld beelden vormen van hoe je haar ‘s nachts gewekt hebt omdat je naar het toilet moest? Heb je tegengeprutteld en gezegd dat je niet naar school wou gaan? Ruzie gemaakt, met broer of zus, of met klaskameraadjes, zodat moeder zich zorgen maakte? Heb je buiten gespeeld tot je het uur vergat om naar huis te komen zodat moeder zich zorgen maakte of met het eten op jou moest wachten?

.......

 

----- einde van deze oefening -----    =>naar volgende pagina

 

 

translate