Over de tweede vraag
Over de tweede vraag
De tweede vraag in Naikan gaat over wat ik "teruggegeven" heb.
In die vorm is het een vraag die me doet nadenken over de balans geven-ontvangen in mijn leven, en uit die reflectie kan ik veel leren.
Maar het gaat ook over "geven". Geven is iets wat goed voelt, en dat niet alleen in de context van "teruggeven om de balans te herstellen."
Hierover bestaat er een mooi onderzoek van Lara Aknin, Simon Fraser University in Canada, met kinderen. De onderzoekers wilden nagaan of het klopt wanneer men beweert dat altruisme ook een evolutionair ontwikkelde en dus aangeboren eigenschap is. Indien het aangeboren is en positief bevorderd door de evolutie, dan zal het ook een positief gevoel geven wanneer je het doet, zo was de redenering. En een onderzoek met kinderen geeft een sterke indicatie dat de bewering wel zou kunnen kloppen. Altruisme is ons in de evolutie meegegeven, is aangeboren, en is aangenaam.
Hier is een video uit het onderzoek.
De in deze video getoonde situaties werden bij een groot aantal kinderen toegepast en aan de gezichtsuitdrukking van de kinderen in elke situatie werd door onafhankelijke observatoren een score "positieve emotie zichtbaar" (of negatieve emotie zichtbaar) gegeven. Hier zijn de resultaten:
Score 4,4 voor situatie "kind krijgt 8 snoepjes"
Score 4,7 voor situatie "kind ziet hoe de assistent een snoepje geeft aan een teddybeertje"
Score 5 voor situatie "kind geeft een gevonden snoepje aan het teddybeertje"
Score 5,4 voor situatie "kind geeft een van zijn eigen snoepjes aan het teddybeertje."
Het gezegde "Het is beter te geven dan te krijgen" is zo nog maar eens bevestigd.